13 Nisan 2010 Salı

Yoğurtlu kek ve pizza

Bu haftasonu kızımla havuza gitmek dışında evden burnumu çıkarmadım. Cumartesi akşamı balık için fırını yakmışken hemen bu kolay keki yaptım.Kayınvalidemin vazgeçilmez sağlıklı keki bu.Tarifte tereyağ yok. Tarifi yazmadan balık pişirme için öğrendiğim bir şeyi paylaşmak isterim.Ben çok rahat ettim. Tuzda balık en bayıldığım şey.Artık Türkiye'deki iyi restoranlarda ızgara yerine bu pişirme yöntemini uyguluyorlar. Kullanılan tek şey kaya tuzu ya da deniz tuzu hani Italyanların kaynayan makarna suyuna koydukları iri parçalı tuz. Eskiden restoranların yaptığı gibi ben tepsiye balıkları koyuyor ve üstünü tamamen tuzla kaplıyordum. Sonunda hem tepsiyi yıka hem de bir sürü tuzu temizlemek ve atmak ile uğraşmak biraz sıkıcı oluyordu.Yeni öğrendiğim pratik tarif şu. Cumartesi akşam iki büyük boy cipurayı aldım,her birini alimunyum folyo kağıda oturttum. Sarmadan önce sadece üst kısmını tamamen tuz ile doldurdum ve üstünü kapatıp yanları şeker gibi kapadım. Ardından 180 derece sıcaklıktakı fırına verdim ve 20 25 dakika da piştiler. Ondan sonra alimunyum kağıdı açtım ve tuzları anında kolayca temizleyip balıklarımızı tabaklara koydum ve afiyetle yedik. Ne limon ne yağ. Sadece tuzda pişmiş balık ve fırında patates ve Sauvignon...

Gelelim keke.Kayınvalidem bu keki yaparken meyvalı yoğurt kullanıyor ve yoğurt kabını ölçü olarak tutuyor. Sizde öyle yapın ama ben normal yoğurt kullandım ondan o kaba benzer küçük bir kabımı kullandım.Bence küçük çay bardağı bile olabilir ölçü.Ben neden normal düz yoğurt kullandım çünkü tarçın,zencefil ve karanfil koydum.Bunları koymayıp şeftalili yoğurt kullanırsanız şeftali tadında olur mesela.

1 kap yoğurt ya normal ya da meyveli yoğurt olabilir ( kap olarak kendi meyveli yoğurt kabını kullanın ama normal yoğurt kullanırsanız o büyüklükte bir kap veya fincan,çay bardağı olabilir)
2 kap toz şeker
1 kap mısır özü yağı
3 kap un
2 yumurta
1 çay kaşığı karbonat
yarım çay kaşığı toz karanfil
1 çay kaşığı toz zencefil

2 çay kaşığı tarçın
Önce yağ ve şekeri karıştırın.Sıra ile yumurtaları ekleyin. Biri tam karışıp rengi kaybolmadan diğerini koymayın. Sonra unu ekleyin ve hamuru hazırlayın. 25 ile 35 dakika arası fırınınıza göre 180 derecede pişirin.
Hamaratlıktan öleceğim. Cuma akşamı da pizza yaptım.Onu da kayınpederim öğretmişti. Bu tarifte de bir sır var. İnanılmaz kolay hepinize evde yapmanızı tavsiye ederim. 1 küp yaş hamur mayasını alın. Onu bir bardak su da çatal ile ezip eritin bu karışıma bir tatlı kaşığı zeytinyağı ve bir tutam tuz da ekleyin.İyice maya suya karışıp eridikten sonra bunu bir kaba dökün ve büyüklerimizin dediği gibi aldığı kadar un katın. Yapış yapış olmayıp kıvamına gelinceye kadar ekleyin.Normal tariflerde bunu 2 saat filan bekletirler kabarsın diye ve sonra tepsiye açarlar. Kayınpederim kolay olsun diye hemen tepsiye parşömen kağıdını koyduktan sonra bu hamuru elleri ile yayardı. Kabardıktan sonra yayması daha zor diye. Bende öyle yapıyorum ve kesin sizde deneyin.Hemen zaten parmak ve el mahareti ile güzelce tepsiye yayılıyor. Ondan sonra iki saat dinleniyor ve kabarıyor. Ardından üst malzemeler konuyor. Siz ne isterseniz koyabilirsiniz. Ben Italyan pizzasının özü olan soyulmuş domates koyuyorum. Baktım Türkiye'de var mesela Demko'nun. Yalnız başka markalarda varsa en kalitelisini alın. Bu domatesleri bir bir alıp çatal ile ezip açılmış pizza hamurunun üstüne koyuyorsunuz. Ben tüm konserveyi kullanıyorum. Benimki 400 gr. Kalan domates suyunu da üzerlerine dağıtıyorum.Sonra elimle azıcık her yere tuz serpiyorum.Ardından mozzarella peynirini ufak ufak doğrayıp serpiştiriyorum. Pınar'ın var mozzarella peyniri herhalde benzetmişlerdir italyan olanına.Sonra siyah zeytin ve biraz da acciughe yani hamsi ama zeytiyağında kavanoza olanı. O da sanırım bir bu Italya'da var. Siz üzülmeyin tipik klasik pizza margherita'dır ve onda hamsi de yoktur,zeytinde. Nitekim evde hamsi de yoktu zeytin de bende biraz zeytin ezmesi ekledim o kadar. Üste bol kekik serptim ve bol bol (aman cimrilik etmeyin) kalite zeytinyağı döktüm şüöyle döndüre döndüre şişeyi ve yarım saat 180 derecede fırında pişirdim.. Yağ çok önemli; o tüm hamurun içine işliyor ve kabarmış hamur elektrikli fırında pişip çıksa bile yumuşacık oluyor ve focaccia gibi mis gibi zeytinyağı kokuyor. Ay tokum ama karnım acıktı. Açın yanına biranızı keyfiniz tamam.Ben pizza ile kola yerine bira içmeyi İtalyanlaran öğrendim valla. Türkiye'de artık siz sucuk filanda koyabilirsiniz ya da biber ama bence pizzanın aslı budur.Bol mozzarella peynirli domatesli margherita.Afiyet şeker olsun..

4 yorum:

emel dedi ki...

ben de tam senden pizza tarifi isteyecektim ki bu geldi. yanlız bir sorum var;benim midem hasta mayalı hiçbir şeyi yiyemiyorum. mayasız ince hamurlu pizza tarifin var mı acaba? poğaça,ekmek mk.da ekmek falan da yapamıyorum bu maya yüzünden...:( vardır,vardır mayasız tarif kesin sende....:))))))

GNC dedi ki...

Üniversitede okurken, bazen okul dönüşü ekmek fırınından ekmek hamuru alır abimlere yalancı pizza yapardım. Aynı senin gibi hamuru tepsiye elimle hafifçe yağlayarak yayar üzerinede annemin yazdan yapıp konserve olarak sakladığı domates sosundan koyardım. Sonrada üzerine sucuklar biberler eski kaşar evde ne varsa dizerdim. Abim daha kapıyı çalmadan kokuyu alırdı. Yalancı pizza adını biz takmıştık aslında, ekmek hamurundan yaptığım için. Şimdi senin pizzayı görünce aklıma o geldi. Ah keşke yakınımda olsanda annemin o muhteşem domates soslarından sanada verebilsem :)

carriemel dedi ki...

emel: valla yok tarifim ama bakayim vaktim olunca.mayali hersey yasak olmasi ne kotu!!!

carriemel dedi ki...

gnc:yaza verirsin artik....:))