3 Şubat 2011 Perşembe

Sonunda Külür yapmayı denedim:)

fırından çıkmış hali

Pişmeden önceki hali hamurun
Aslında yapalı çok oldu ama ancak yazmaya vakit bulabiliyorum.Külür çok özel bir İzmir çöreğidir.Çok az kişi bu çöreği bilir.Çayla çok yakışır:). Rahmetli ninemin yani anneannemin annesinin evinde yıllarca bayramda gelenek olarak yendi.Kendisi 96 yaşına kadar yaşadığı için ben bile yetiştim bu keyiflere.Anneannem geleneği devam ettirdi.Şimdilerde benim ve kuzenlerim için teyzem yapıveriyor ama aile geleneğinin sürmesi için biz dördüncü kuşaktan birinin öğrenmesi farzdı.Senelerdir aklımda ve denemek istiyordum.Zaten çok da özlüyorum.Yaptım bir Pazar akşamı! İlk deneme olarak çok başarılıydı.Bir dahaki sefere daha da lezzetli olacak.Evdeki damla sakızı çok eskimişti ve kokusu kalmamıştı.Türkiye'ye ısmarladım.Gelir gelmez yeniden yapacağım.İnternette külür hakkında çok az yazı ve tarif var.Herkesle paylaşmak istiyorum bu güzel çöreği. İşte tarifi !! Afiyet olsun.En çok çay, İzmir tulumu ve kendi yumurtası ile yakışıyor.Ben eski kaşarla da severim.Beyaz peynire taparım ama külüre hiç yakışmaz.Tabii bu tulum,külür,yumurta ve çay dörtlüsüne yerken reçel ve domates,salatalık,zeytin gibi kahvaltı malzemeleri de keyfe göre eklenebilir.


1 kilo un
1 bardak sıvıyağ (tercihen çiçekyağı zeytinyağ ağır gelebilir)
2 büyükçe parça sakız
15 adet karanfıl
1 1/2 avuç anason
1 tatlı kaşığı tuz
1 paket instant Dr.Oetker maya
 
Bir litre kadar suya karanfil ve anason atılıp kaynamaya bırakılır. Yarım saat kadar rengi koyulaşıp kokusu yayılıp ve hafif suyu eksilinceye kadar kaynatılır sonra süzülür ve ılınmaya bırakılır.Diğer tarafta un tepsiye konur.Tuz,biraz şeker (insant maya kullanınca ister, miktarı yazar zaten pakette),ve maya ilave edilir.Yağ eklenir ve az unla dövülmüş sakız tepsiye karıştırılır.Ilınan ve anasonu süzülmüş  su yavaş yavaş dökülerek bu karışım yoğrulur.Su yetmezse ılık su ilave edilir.Yumuşak bir hamur kıvamına getirilir.Nitekim ben yaparken çok yapıştı elime kulak memesi kıvamı değildi hemen teyzeme telefon ettim.O da bu şekilde yapış hamur olacak teyidini verdi bana.Üstü örtülüp sıcak bir yerde kabarmaya bırakılır.Tencereyi kaplayacak kadar yükselince tekrar yoğrulup gazı alınır.Bu arada  5/6  adet yumurta yıkanır,sabunlanır ve kurulanır.Ardından hamurdan irice toplar yapılıp yağlanmış tepsiye dizilir.Yumurtalarda yağlanıp arzuya göre ortaya ve aralara konur.Bir kap içinde biraz şekerli veya reçelli su yapılır. Ben şeker kullandım ama bir daha reçelli yapacağım koyu olsun tepedeki görüntü diye. Neyse o suya fırça batırılıp hamur toplarının üstüne sürülür ve susam serpilir.Böylece susam yapışır ve düşmez.175 veya 180 dereceye önceden ısıtılmış fırında üstleri pembe pembe olup kızarıncaya kadar pişirilir.Bıçak batırıp içi tam pişmiş mi diye kontrol edilebilir.Teyzemin yaptığı külürlerde toplar iyice belirgin oluyor.Benimkiler biraz yayıldı.Bir daha sefere artık ama tadı süperdi.Eşim bayıldı.O sevdi ya artık bol bol yaparım.Çok çıkıyor tariften,en az iki kişinin yemesi lazım.Birkaç gün dayanır hatta ertesi gün daha da lezzetlidir. Eşim İtalyan ama çok sevdi valla.Zaten Türk kahvaltı delisi.Bazı akşamlar yemek yerine kahvaltı yaparız biz.Her an tulum ve kaşarım olmayacağı için italyan pecorino peyniri ile yemeği düşünüyorum. Bu arada aşağıda alakasız bir fotoğraf koyuyorum.Aynı gün etli lahana dolması yaptım. Annem inanmaz diye koydum.Anne aman düşüp bayılma ben pek hamarat oldum 40 lı yaşlarda..:))

6 yorum:

GNC dedi ki...

AY ay ay nasıl canım istedi bilemezsin. Ellerine sağlık güzelim. Bundan 1, 1,5 ay önce Valide Sultanımız bizi de düşünerek teyzeden dönüşte bize de külür getirdi. Ay çok merak ediyorum hemen tatmak istiyorum dedim.Abici olmaz dedi bu kesinle çayla yenilmeli dedi. Bende sabah kahvaltısına sakladım. Sabah kahvaltıda yerken mest oldum :)))Kesinlikle harika bir lezzet

Carriemel dedi ki...

GNC;nasılda demiş ama abici aynen benim gibi. çaysız olmaz valla öyle.

orta kahve dedi ki...

orta kahve okuduğu bu leziz külür tarifinden sonra ağzı sulandı ve ilk fırsatta deneyecek yapmayı..

şu an bahçemdeyim carriemelciğim..uzun zaman sonra keyfe geldik..2 aile dostlarla erken sevgililer günü düzenledik bu gece için....içim içip kadeh tokuşturacagız ......senide bekliyorum..:)))
lahana dolmasını denediğin için sana kocaman tebrikler bu arada...
öpüyorum caniko

mastinga dedi ki...

çok lezzetli görünüyor hiç dayanamam hamur işine ,elinize sağlık .

yöresel yemek ve örgü dedi ki...

Selamlar arkadaşım tarifin yayında desdegin için teşekkürler çok farklı hiç duymadıgım tarif tekrar katılmanı beklerim

Adsız dedi ki...

Ellerinize sağlık. Bizim ailede de geleneksel olarak bilinen ve tüketilen bir çörektir, ama etraftaki hicbir İzmirli'nin bildiğini görmemiştim şimdiye kadar. Başka bir şey ararken sizin blogunuza rastladım ve inanın tanıdık birini görmüş gibi sevindim. Bu arada peynirlerle ilgili yorumunuza da kesinlikle katılıyorum, eski tulum ya da kaşar olmadan olmaz. Paylaştığınız için teşekkürler. Özlem