11 Şubat 2011 Cuma

Dali sergisi,Milan 30.01.2011



Bayağı uzun bir süredir Milano'da bulunan ve çok ilgi gören bu sergiye son gününde gidebildik.Bir kız arkadaşım ve altı yaşındaki kızımla beraberdim.Kızımın resimlerini arada yayınlıyorum.Yaşı küçük olsa da ilgisini çeker diye düşündüm.Hoşuna gitti.Sergi dört temadan oluşuyordu.
İlk bölüm tarihi peyzajlar: geçmişe ve etrafına bakmak adını taşıyordu.Anılar odasında sanatçının geçmişle olan ilişkilerini anlatan tablolar vardı.Sonra kötülük odasına geçiliyordu.Burada sanatçının çağdaşlıkla özellikle savaş teması ile ilişkisini gösteren tablolar vardı.Birkaç tanesi ilgimi çok çekti.Tablolar konuşuyor zaten benim fazla şey eklememe gerek yok.Bakalım paranoyak akıl  ve Ispanya tablolarındaki saklı figürleri hemen fark edecek misiniz?


Savaşın yüzü

İspanya

Paranoyak akıl
Katherine Cornell portre

































İkinci bölüm otobiyografik peyzajlar:kendi içine bakmak adını taşıyordu.İmgeler veya hayaller odasında sanatçının sürrealist dönemine ait eserler vardı.Bunlarda bilinçaltı,kendine bakma ve kendini bulma temaları işlenmişti.

dördüncü boyut arayışında



Daha sonra arzuların odasında meşhur Mae West odasına geçiliyordu.Bu Oscar Tusquets Blanca tarafından yapılmış.Mae West adındaki Amerikalı seksi aktrisin dudakları Dali'ye ilham vermiş ve  sürrealist akımın iyi bir örneği olan dudaktan divanı tasarlamış. Ayrıca bu bayanının portresini de yapmış.Birde aslı Figueres kasabasındaki Dali müzesinde olan yukarıda adı geçen mimarla o müzenin açılşından önce 1976 yılında yaptığı bu oda var.Bu odanın aslına uygun olarak aynısını ilk defa bu Milano'daki sergide yapmışlar.Çok enteresan çünkü oda gibi gözükse bile aslında yandaki portrenin büyügüğü.Odanın içine girip dudaktan koltuğa yani Mae West'in dudaklarına oturunca karşıda olan ayna da veya bu Milan sergisinde ekran vardı direk kendinizi ve portredeki yüzü görüyorsunuz. Tanımadığım biri otururken ekranı çektim.Net anlaşılsın diye.




Çarmıh
Kızım da bu kısım da bayağı eğlendi. İşin komiği ben tam sergi hakkında okumadan gitmişti.Odaya girerken yukarıda olan tabloyu görmedim. Sonra anladım yüzün odada yaratıldığını büyük olarak. Sonra arkadaşımla salak gibi ' a tablosu da varmış'dedik. Dali pek tanıdığımız bir ressam değil ! Kızım ' ee herhalde ben gördüm girerken dedi.' Sanki tüm olayı çözmüş gibi. Bu bölümden çıktık ve yokluğun peyzajları: kendinden öteye bakmak adlı bölüme geçtik.Bu arada Dali üç yaşında ahçı beş yaşında Napolyon olmak istemiş.Neyse Sessizlikler odasında figür tamamen yok oluyor ve peyzaj meydana çıkıyor.Burada dikkatimi çeken birkaç eser oldu. Mesela meşhur çarmıha gerilmiş İsa'nın ellerinde çivi yoktu.Hoşuma gitti.Labirinth'deki kadın değişikti benim için. Sonrasında boşuğun odasına geçtik.Kaotik resim burada sessiz resime dönüşüyor diyordu açıklama.Burada ip atlayan küçük kız tablosunu beğendim.Tabii daha başka tablolarda vardı ama hepsini arayıp bulup koymam imkansız.
enigma'nın yürüyüşü
Labirint
İp atlayan kız
Epilog yani sonuç bölümünde ise bir sentez.Dali ve Walt Disney arasındaki bağ Destino adlı kısa metraj sürrealist çizgı film gösterilerek anlatılıyor.Bu filmi Disney için Dali 1943 yılında düşünmüş ve çalışmalara başlamış ama ekonomik sorunlar nedeniyle yapılamamış.2003 yılında proje yeniden ele alınmış ve yapılmış.Ben bayıldım,kızım da sevdi.O odada filmin gösterilmesi sergiye ayrı bir enerji vermiş.Ardından değişik klasik temaları ve metafizik ve pop öğeler içeren tabloları gördük Bunların arasından birini seçtim ve bununla yazımı bitiriyorum.Belki Dali'nin bana daha hitap edebilecek eserleri yoktu bu sergi de ama tabii yine güzel eserler gördük.Mae West odası çok enteresandı.Disney kısa metraj filmi de görmek güzeldi. Size yukarıda youtube'dan link verdim seyredin.Belki bir gün başka sergilerde veya Figueres'teki Dali müzesinde başka eserleri görmek mümkün olur.

Bir manzarada uyuyan kadın

















Hiç yorum yok: